Τρεις μαθήτριες και με συνοδό την καθηγήτρια του 8ου Γενικού Λυκείου Βόλου, Τσιργούλα Βαΐτσα, συμμετείχαν στο Μαθητικό Συνέδριο/ Εργαστήριο “ Seeking Justice: From Nuremberg to the Hague” που πραγματοποιήθηκε 8-11 Απριλίου στη Χάγη της Ολλανδίας. Το συνέδριο/εργαστήριο διοργανώθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό EuroClio - European Association of History Educators σε συνεργασία με ειδικούς εκπαιδευτές και περιελάμβανε ανάμεσα στα άλλα και προσομοίωση συνεδρίασης του Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών ( Model UN ) και παρακολούθηση δίκης στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο (International Criminal Court)της Χάγης.
Τα σχολεία που επελέγησαν να συμμετέχουν στο Μαθητικό Συνέδριο στη Χάγη ήταν Λύκεια από την Ολλανδία, την Πολωνία, την Γαλλία, την Ισπανία, την Κροατία και από την Ελλάδα το 8ο Γενικό Λύκειο Βόλου. Στα πλαίσια του Μαθητικού Συνεδρίου/ Εργαστηρίου οι μαθήτριες από το τμήμα της Β΄Λυκείου Ανθρωπιστικού Προσανατολισμού, Μαριαλένα Κλιάφα, Αθηνά Κουτσινάρη και Έλενα Ναουμίδη, με συνοδό τη φιλόλογο καθηγήτριά τους Τσιργούλα Β. είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες που τους παρείχαν γνώσεις για ιστορικές δίκες που εδραίωσαν την έννοια του Διεθνούς Δικαίου αλλά και για τις σύγχρονες προκλήσεις σε ζητήματα διεθνούς δικαιοσύνης γενικά και ειδικότερα στη δίωξη των τεσσάρων κατηγοριών διεθνών εγκλημάτων - εγκλήματα πολέμου, κατά της ανθρωπότητας, γενοκτονία, έγκλημα επίθεσης- τα οποία δικάζονται από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο ( ICC) της Χάγης.
Κατά την προσομοίωση των οργάνων και των εργασιών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (Model UN) οι 20 Ευρωπαίοι μαθητές ανέλαβαν το ρόλο διπλωματών συγκεκριμένων κρατών-μελών που συμμετέχουν στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ. Η προσομοίωση απαιτούσε οι μαθητές/τριες να ερευνήσουν διεθνή ζητήματα της επικαιρότητας και στα πλαίσια των επιτροπών και οργάνων του ΟΗΕ, να δημιουργήσουν συμμαχίες και να προτείνουν λύσεις με μορφή "ψηφισμάτων" που συζητήθηκαν δυναμικά κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου. Ως Πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας επιλέχθηκε από τους διοργανωτές του Μαθητικού Συνεδρίου/ Εργαστηρίου η ελληνίδα μαθήτρια, Έλενα Ναουμίδη, που εκπροσωπούσε τη Μάλτα ενώ η Αθηνά Κουτσινάρη και η Μαριαλένα Κλιάφα εκπροσώπησαν αντίστοιχα την Ελβετία και τη Σιέρρα Λεόνε.
Η επίσκεψη των μαθητών /τριών στο Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο ( ICC) της Χάγης και η συζήτηση που ακολούθησε με νομικό που εργάζεται σε αυτό διαφώτισε τους/τις μαθητές/τριες για τη δικαιοδοσία του Δικαστηρίου και τις υποθέσεις που έχει αναλάβει. Πρόκειται για το μόνιμο δικαστικό όργανο που είναι αρμόδιο για την ποινική δίωξη προσώπων για το έγκλημα της γενοκτονίας, τα εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, τα εγκλήματα πολέμου και το έγκλημα της επίθεσης. Για την εκδίκαση διαφορών που προκύπτουν μεταξύ κρατών αρμοδιότητα έχει το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ( ICJ), που είναι ένα όργανο των Ηνωμένων Εθνών.
Η συμμετοχή των μαθητριών του 8ου ΓΕΛ Βόλου στο Μαθητικό Συνέδριο ήταν μια δυνατή και μοναδική εμπειρία που συνέβαλε όχι μόνο στην απόκτηση γνώσεων σχετικά με την τρέχουσα διεθνή πολιτική κατάσταση και το Διεθνές Δίκαιο αλλά κυρίως στη βιωματική και συνεργατική προσέγγιση της μάθησης ως γόνιμης και ταυτόχρονα διασκεδαστικής εμπειρίας : έμαθαν να σκέφτονται με έναν νέο και συναρπαστικό τρόπο, να συζητούν και να ακούνε τις απόψεις άλλων μαθητών για το θέμα που εξετάζουν, να ανταλλάσσουν σκέψεις και τους προβληματισμούς με συνομηλίκους από διαφορετικές χώρες, να μοιράζονται συναισθήματα ενθουσιασμού και πάθους για μελέτη και έρευνα και πληρότητας για τα επιτεύγματά τους. Ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν και να αναδείξουν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους και να καλλιεργήσουν έμπρακτα τις βασικές Δεξιότητες μάθησης του 21ου αιώνα -Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα.
Δηλώσεις μαθητριών που συμμετείχαν στο Μαθητικό Συνέδριο στη Χάγη
Είμαι η Μαριαλένα Κλιάφα, μαθήτρια στο 8ο Γενικό Λύκειο Βόλου και συμμετείχα στο πρόγραμμα ‘’Seeking Justice’’ (7-11 Απριλίου 2024). Κατά τη διάρκεια του προγράμματος είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ με ενδιαφέροντα άτομα που δεν είχα γνωρίσει πριν, να τους γνωρίσουμε καλύτερα και να έχουμε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα μέσα από τη συνεργασία μας. Η αγαπημένη δραστηριότητα στο πρόγραμμα ήταν η έρευνα για ένα συγκεκριμένο θέμα που μας ανατέθηκε (στην περίπτωσή μου για την Ουγκάντα). Κατάφερα να αποκτήσω μια καλύτερη εικόνα για την κατάσταση συγκεντρώνοντας πληροφορίες από αξιόπιστες πηγές και να σχηματίσω μια ολοκληρωμένη παρουσίαση με την ομάδα μου και στη συνέχεια να ενημερώσω και τους υπόλοιπους μαθητές επί του θέματος. Έτσι, έχω βελτιώσει τις δεξιότητές μου στην κριτική σκέψη, την ανάλυση, και σύνθεση. Εκτελώντας το ρόλο μου στο MUN κατάφερα να ξεπεράσω τον εαυτό μου και να εξερευνήσω τις επικοινωνιακές μου δεξιότητες. Μέσα από το πρόγραμμα, η αντίληψή μου για τη δικαιοσύνη έχει εξελιχθεί. Τώρα βλέπω τη δικαιοσύνη ως ένα περίπλοκο ζήτημα, όχι μόνο ως σωστό και λάθος. Είναι πραγματικά δύσκολο να προσδιοριστεί τι είναι πραγματικά δικαιοσύνη και αδικία, ειδικά όταν ο συναισθηματικός παράγοντας παίζει σημαντικό ρόλο. Συνολικά, το όλο πρόγραμμα ήταν μια μοναδική εμπειρία. Γνώρισα τόσους πολλούς νέους ανθρώπους και έμαθα τόσα πολλά πράγματα για τα σύγχρονα ζητήματα πολιτικής που εξακολουθούν να επιβαρύνουν τον κόσμο μας.
Με λένε Έλενα Ναουμίδη. Είμαι από το 8ο λύκειο Βόλου. Χάρις την φιλόλογο μας κατάφερα και πήρα μέρος στο μαθητικό σεμινάριο «seeking justice» που οργανώθηκε από την Euroclio. Αυτή η εμπειρία ήταν φοβερή και μοναδική για εμένα. Μέσω αυτού απέκτησα απίστευτες γνώσεις για την δικαιοσύνη και εμβάθυνα σε πολλά ζητήματα που πλήττουν την κοινωνία μας ακόμη και σήμερα. Πιο συγκεκριμένα, πριν το συνέδριο η δικαιοσύνη για εμένα η ήταν ένα απλό θέμα που αφορούσε κυρίως την νομοθεσία της κάθε χώρας. Αντίθετα το σεμινάριο μου δίδαξε ότι η δικαιοσύνη μπορεί να υπάρξει υποκειμενική και πολλές φορές αμφιλεγόμενη. Μου δίδαξε να αναλύω καταστάσεις, βλέποντας τις από πολλαπλές οπτικές γωνίες, και να είμαι διπλωματική σε περίπλοκες καταστάσεις. Επιπλέον η δραστηριότητα του MUN με παρότρυνε να δοκιμάσω τις ικανότητες μου και να ψάξω για διάφορες οργανώσεις MUN στη χώρα μου. Αυτό το σεμινάριο επίσης έγινε αιτία να γνωρίσω άτομα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες και να διαμορφώσω όμορφες φιλίες. Τέλος, η επίσκεψη μας στο Διεθνές Δικαστήριο ήταν μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Έμαθα πολλές χρήσιμες πληροφορίες για το νομικό τομέα και συμβουλές για τα επαγγέλματα του ακόμη και στο Διεθνές Δικαστήριο. Η επίσκεψη αυτή, μάλιστα, λειτούργησε και ως ερέθισμα για να στραφώ προς τις σπουδές της νομικής.
Το όνομα μου είναι Αθηνά και είμαι 16 χρονών. Είμαι μαθήτρια στο 8ο Γενικό Λύκειο Βόλου στην Ελλάδα. Πήρα μέρος στο εργαστήριο ‘’Seeking Justice’’ που διοργάνωσε το Euroclio σε συνεργασία με ειδικούς (7-11 Απριλίου 2024). Μετά τη συμμετοχή μου σε αυτό το πρόγραμμα συνειδητοποίησα ότι όταν υπάρχει δικαιοσύνη υπάρχει και αδικία. Δεν έχει σημασία αν ένα άτομο ή μια χώρα έχει δίκιο ή λάθος, αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η εξουσία. Η ανθρωπότητα έχει πολύ δρόμο να διανύσει για να επιτύχει μια καλύτερη δικαιοσύνη για όλους. Η συνεργασία και η ανταλλαγή διαφορετικών απόψεων στο πλαίσιο των ομαδικών δραστηριοτήτων με τα άλλα παιδιά ήταν πολύ ενδιαφέρουσα. Επίσης, η διαδικασία παρουσίασης της ομαδικών μας εργασιών ήταν συναρπαστική και διασκεδάζαμε ταυτόχρονα. Η δραστηριότητα του MUN ήταν μια δυνατή και απαιτητική εμπειρία που με βοήθησε να κατανοήσω τους παράγοντες πολιτικής που κυβερνούν τον κόσμο. Συνοψίζοντας, αν και το πρόγραμμα γενικά ήταν πολύ απαιτητικό όσον αφορά τις εργασίες,τις αρμοδιότητές μας και το επίπεδο των αγγλικών, ήταν μια καταπληκτική εμπειρία. Έχω γνωρίσει μαθητές από άλλες χώρες, έχω απολαύσει νέες φιλίες και έχω εξερευνήσει τις δεξιότητες και τις ικανότητές μου σε ένα διαφορετικό περιβάλλον. Πιστεύω ότι αυτή η εμπειρία θα παίξει σημαντικό ρόλο στην απόφασή μου για σπουδές ή ακόμα και επάγγελμα στο μέλλον.
Δείτε την σχετική δημοσίευση στον τοπικό τύπο εδώ